Corporate Volunteering
- Partnerskaber
- Sociale indsatser
Vores Corporate volunteering program er en stor hjælp for både os og for de mennesker med svære liv, der får glæde af den donerede mad.
Corporate volunteering hos FødevareBanken
I FødevareBanken inviterer vi løbende vores partnervirksomheder ind i vores driftscentre og giver ledere og medarbejdere mulighed for at donere en dags arbejde og deltage i indsamling og distribution af overskudsfødevarer.
Læs mere om økonomien, opgaverne og den konkrete proces i vores folder.
Har du spørgsmål til Corporate Volunteering hos FødevareBanken?
Økonomi
I FødevareBanken er ressourcerne så meget 1-1 at vores Corporate Volunteering partnere donerer/betaler 30.000-40.000 om året til os – som en del af aftalen. Vi er vanvittig glade for hjælpen til vores arbejde, men det kræver også tid og ressourcer hos vores 3 medarbejdere på lagrene, som også håndterer 50-80 frivillige i den enkelte afdeling. Derfor er det en helt særlig hjælp for os at donationen/betalingen er en del af aftalen, da vi så har mulighed for løbende at have lidt ekstra ressourcer til at klare andre opgaver.
Hos os arbejder jeres medarbejdere på lige fod med vores frivillige og medarbejdere på et af vores 3 centre i landet: Aarhus, Kolding eller Brøndby.
Hvilke opgaver kan man få som corporate volunteer?
- Køre biler / være assistenter på ruterne, hvor maden deles ud og scannes ude hos modtageren
- Vaske biler både i førerrum og kølerum
- Scanne varer på lageret
- Pakke paller
- Sortere tøj
- Vaske gulv
- Oprydning på lager og på kontorer
- Gulvvask i kølerummet
- Feje på lageret
- Tage egenkontrol
- Køre biler i vaskehal
Hvad er den konkrete proces?
Virksomheden aftaler med driftskoordinatoren i den konkrete afdeling, hvornår I gerne vil komme. Vi kan bruge hjælp alle dage, men koordinatoren taler med jer om, om nogle dage er bedre end andre, og så finder I sammen en plan.
- Vi kan tage imod 1-7 medarbejdere på 1 dag i 1 afdeling.
- Arbejdsdagen starter 7.30 eller 8.00, og svarer til en almindelig arbejdsdag, så dem der f.eks kører ruter og er hjemme kl. 13, har opgaver på lageret efterfølgende til kl. 15/16.
Vi har brug for 4 ugers varsel. ift hvor mange der kommer, så vi kan indrette opgaver og ruter efter det. Vi kan planlægge meget langt ud i fremtiden. Vi kan reelt bruge hjælp hver uge, så der er ikke et max. på hvor ofte virksomhedens medarbejdere kan melde sig til.
- Der skal helst være min 1-2 backups fra hvert hold – så hvis nogen bliver syge, kommer nogle andre i stedet for, så vi ikke risikerer ikke at kunne køre ruterne.
- Driftskoordinatoren sender i god tid en velkomst mail til jeres medarbejdere med al den info, de skal bruge, inden de kommer. Og er der nogle spørgsmål, kan koordinatoren altid kontaktes.
- Vi har også løbende andre typer af aktiviteter, såsom af afhente mad fra events: madmesser, festivaller og lignende. Vi kan også ofte bruge ekstra frivillige til den slags. Det aftales med den enkelte afdeling.
- Det aftales fra gang til gang med driftskoordinatoren, om der må / hvem der tager billeder, om vi skal arbejde med SoMe opslag og fortælle om de frivilliges indsats. Vi har samtykkeerklæringer klar til det, og det kan skrives ind i den overordnede aftale.