Dette blogindlæg er skrevet af Júliá, Arnar, Sophie & Alberte og vi er studerende på MultimediedesignKEA. Som en gruppe multimediedesigner-studerende, fik vi i forbindelse med vores eksamen, tildelt opgaven at skabe en mediekampagne relateret til en valgfri NGO.

I vores søgen på en frivillig- og samarbejdsvillig organisation blev vi introduceret til FødevareBanken. Vi blev i gruppen hurtigt enige om, at netop denne organisation ville være ideel for os at arbejde med, da vi følte, at deres værdier stemte overens med den vision, vi havde for en fremtidig kampagne. Med deres delte fokus på både klimaændringer og social innovation, synes vi, at FødevareBanken repræsenterede en rigtig god sag.

Vi fremlagde vores ideer til den kommende kampagne for FødevareBanken og blev samtidigt klogere på nogle af de behov og udfordringer, som organisationen stod overfor. Under mødet viste Projektleder Marie os nogle infografikker, om udsatte menneskers usikre adgang til mad rundt omkring i Danmark og den aktuelle status på det danske madspild. De statistikker chokerede os meget. Men vi blev glædeligt overrasket, da vi i infografikkerne også blev præsenteret for den positive indflydelse, som FødevareBanken havde på problemerne. Netop dét inspirerede os til at gå i kast med vores kampagne.

Vi ville give organisationen en hjælpende hånd i deres digitale univers ved at skabe medieindhold til deres hjemmeside og sociale medier.

Efter mødet så vi en oplagt mulighed i at lave en kort, forklarende video, der illustrerede nogle af de fakta, der blev drøftet under mødet. Med hensyn til den visuelle stil valgte vi at gå med simpel animation i stedet for filmoptagelse. Det tillod os større kreativ frihed med vores ideer til, hvordan vi ønskede at præsentere og fortolke en løsning for FødevareBanken. Desuden havde organisationen et ønske om at tale om madfattigdom uden at sætte et stereotypt ansigt på de udsatte mennesker.

Yderligere producerede vi en 360-video fra FødevareBankens lager, som havde til formål at give seeren indblik i, hvordan organisationen arbejder. Her ser man, hvordan maden ankommer til lageret, hvordan varerne bliver håndteret, og hvordan de frivillige laster kølebilerne for at udbringe den doneret mad. Formålet med dette var at skabe tillid og gennemsigtighed i organisationens håndtering af de donerede varer.

Vi var alle meget tilfredse med det endelige resultat, og vi følte, at det afspejlede vores gode samarbejde med FødevareBanken. Kampagnen og ikke mindst vores eksamen havde ikke kunne lade sig gøre uden vores særlige forhold til organisationen og Marie. Vi håber inderligt, at vores projekt fremover kan være med til at gøre en lille forskel for FødevareBanken, hvad enten det er at vinde donorer, få nye frivillige eller gøre folk mere opmærksomme på de problematikker, organisationen prøver at bekæmpe.