uddelte måltider

Vil du også blive samarbejdspartner med fødevareBanken?

Samarbejdspartnere

KraftSocial- og integrationsministeriet A FrostnemligincoMetroLauritzenFrugt.dkBonduelleRoskilde FestivalKelloggs

STOP MADSPILD. GIV MÅLTIDER TIL 46 UDSATTE. STØT MED 200 KR.

Har du lyst til at gøre en forskel for folk, der lever med madfattigdom? Og har du lyst til at hjælpe os med at reducere den danske fødevareindustris store mængde madspild? Du kan gøre en forskel ved at støtte fødevareBanken. For bare 200 kr. kan vi sætte 46 måltider mad på bordet for udsatte borgere. Donationen er fradragsberettiget!

 

 

DONER 200 KR. HER  

 

Tak for din støtte!

Google+

doner eller modtag fødevare

Seneste Nyheder

30. Mar 2015

IBM til kamp mod madspild

Et nyt logistiksystem, som kan være med til at reducere madspild, er netop nu ved at blive implementeret hos non-profit foreningen fødevareBanken. Det er IBM Danmark, der er fødselshjælper - og det hele startede med en direktør i praktik...

 

Artikel af Susanne Ingemann, Markedsforing.dk

 

 

 

Læs artiklen på markedsforing.dk.

 

 

 

 

For et par år siden valgte IBM Danmark at lade sin daværende direktør Preben Herholdt-Rasmussen tilbringe en praktikperiode i fødevareBanken. 

 

Opholdet var led i et samarbejde med Frivilligrådet om programmet ”Erhvervsleder i praktik” - og blev desuden startskuddet til, at IBM netop nu er i gang med at implementere et nyt og mere effektivt logistik-system i fødevareBanken.

 

 - Preben blev fuldstændig bidt af fødevareBankens sag om at hjælpe socialt udsatte til bedre mad og samtidig mindske madspild. Og så rullede det derfra, fortæller Pia Rønhøj, der er CSR manager hos IBM Danmark.

 

Den tidligere IBM-direktør blev i løbet af sin ”praktikperiode” opmærksom på, at fødevareBanken stod med en logistisk udfordring i forhold til at registrere og spore de over 400 tons mad, som organisationen indsamler og distribuerer.

 

Den manuelle metode med pen og papir, som foreningens frivillige benyttede til registrering af fødevarerne, var både uoverskuelig og tidkrævende, og Preben Herholdt-Rasmussen så muligheden for, at IBM kunne hjælpe fødevareBanken med at gøre registreringen og logistikken lettere.

 

Og det nye system med elektronisk scannersystem er netop nu ved at blive implementeret i fødevareBankens afdelinger i Aarhus og København, og IBM har doneret konsulentbistand, der skal til for at få systemet til at køre.

 

Den slags rådgivning hører til IBM’s kerneekspertise og har været et kæmpe boost for foreningen. Men samarbejdet med fødevareBanken er også frugtbart for IBM. Endda på flere måder, for IBM høster vigtig viden om udvikling af medarbejdere, nye forretningsområder og employer branding. 

 

Bliver klogere af hinanden

 

For det første var det på mange måder en helt anden verden, konsulenterne mødte hos fødevareBanken.

 

Fx var det en god idé at lade habitten blive hjemme og at tilpasse sproget ved at begrænse brugen af konsulent-termer, fortæller Thomas Nygaard, der er konsulent på opgaven i fødevareBanken:

 

- Jeg skulle øve mig i at gøre tingene konkrete på en anden måde end til daglig, da de folk, jeg mødte, jo ikke befinder sig i det samme spændingsfelt mellem forretning og IT, som vi er vant til. Det er en super-god øvelse som konsulent, at øve sig i at omstille sig til forskellige kontekster, for man skal jo netop kunne præstere at omsætte det, man arbejder med til noget, kunden kan forstå.

 

IBM-konsulenterne fik også sat deres kreative kræfter på prøve, da der fra fødevareBankens side ikke var budget til den nyeste teknologi inden for scannersystemer, hvilket også blev en vigtig erfaring for Thomas:

 

- Det har helt klart været en rigtig god læring som konsulent at skulle arbejde med de scannere, der nu var. Det gør, at man er tvunget til at sætte sig ned og nøje overveje sit design i stedet for bare at købe den skræddersyede løsning.

 

Udvikler forretningen

 

Hertil kommer, ifølge Pia Rønhøj, at IBM også har fået en dybere indsigt i, hvad der rører sig på fødevareområdet. Særligt i forhold til madspild. Pia Rønhøj mener, at det er erfaringer, IBM kan tage med sig videre - fx i forhold til rådgivning hos andre virksomheder i fødevarebranchen. For det første er netværket af frivillige organisationer en vigtig kilde til sparring og erfaring for IBM:

 

- Jeg vil ikke være et sekund i tvivl om, at vi vil kunne ringe til fødevareBanken, hvis vi havde behov for input omkring det at reducere madspild. Lige så vel som fødevareBanken har fået en kontakt her, hvor de vil kunne række ud til os, siger hun.

 

For det andet har IBM Danmark opbygget nyttige kompetencer og erfaringer i forhold til det at arbejde med en non profit-organisation - og endelig kan samarbejdet med fødevareBanken bruges som en naturlig del af talenttiltrækning til virksomheden.

 

- Det er måske meget amerikansk, men det at bidrage til det samfund, du er en del af, ligger dybt i IBM’s dna. Og det bliver ikke mindre væsentligt, når vi kigger fremad i de kommende år - også for Danmark. At bidrage med det vi er gode til - som virksomhed og som medarbejder, vil kunne have stor betydning for vores samfund fremadrettet, slutter Pia Rønhøj.

 

13. Mar 2015

Vi søger ny konsulent for frivilligområdet

Vi søger ny frivilligkonsulent

Din vigtigste opgave bliver at sikre gode rammer for det frivillige arbejde i fødevareBanken.

 

Fra madspild til måltid – om fødevareBanken
fødevareBanken har eksisteret i København siden 2009 og i Aarhus siden 2014. Vi har gennem en stor donation fra Velux Fonden fået mulighed for at gøre vision til virkelighed – at gøre fødevareBanken til en national organisation for indsamling og distribution af overskudsfødevarer til socialt udsatte mennesker. fødevareBanken er en arbejdsplads med både lønnede og frivillige medarbejdere, som brænder for at gøre en forskel.

Læs mere på www.foedevarebanken.dk.

 

Dine arbejdsopgaver bliver blandt andet at

  • Sikre at strategien for det frivillige arbejde bliver kommunikeret og implementeret i hele organisationen
  • Rekruttere frivillige de rigtige steder og på de rigtige måder
  • Sikre fastholdelse gennem udvikling og trivsel
  • Sikre inddragelse af frivillige i alle dele af organisationen
  • Afholde rekrutteringsmøder med potentielle frivillige
  • Have kontakt til frivilligcentre og andre relevante samarbejdspartnere, fora og netværk
  • Sikre de administrative og juridiske rammer for det frivillige arbejde (forsikringer, kontrakter, samarbejdsaftaler, regler i forhold til A-kasser m.m.)
  • Evaluere det frivillige arbejde
  • Bidrage til det store engagement og den gode stemning blandt vores frivillige og lønnede medarbejdere
  • varetage andre udviklingsopgaver enten alene eller sammen med dine kolleger

Du bliver organisatorisk placeret i det nationale team i København sammen med konsulenter indenfor forskellige fagområder som fundraising, kommunikation, kontakt til modtagerorganisationer, IT m.m. Du refererer til direktøren. En del af dine opgaver vil ligge aftener og weekender, og der vil blive nogen rejseaktivitet.

 

Vi forventer

  • At du har erfaring fra lignende organisation med både lønnede og frivillige medarbejdere
  • At du har relevant videregående uddannelse
  • At du er vant til at tilrettelægge kurser, temadage m.m.
  • At du er holdspiller og en god kollega
  • At du har gennemslagskraft
  • At du kan lide at samarbejde og kommunikere med mange forskellige slags mennesker
  • At du kan håndtere konflikter roligt og konstruktivt
  • At du har kørekort og højt humør holder vi også meget af

 

Løn- og ansættelsesvilkår
Stillingen er 37 t/u. fødevareBanken er ikke lønførende, men ligger indenfor normalområdet for sammenlignelige organisationer.

 

Ansøgning
Ansøgning med relevante bilag sendes til job@foedevarebanken.dk senest fredag d. 10. april. Der afholdes samtaler d. 16. og 17. april.

 

Yderligere oplysninger
Yderligere oplysninger kan fås ved at skrive til henrik.olsen@foedevarebanken.dk eller ringe til Henrik Olsen på 60 11 16 35 mellem kl. 8 og 9 eller mellem kl. 15 og 16.

12. Mar 2015

"Man behøver ikke at have et kæmpe forbrug for at have et godt liv"

 Alt for damerne har interviewet vores direktør Karen-Inger Thorsen om hendes syn på mad, forbrug og miljø. 

 

Af: Ditte-Marie Ascanius, foto: Pernille Ringsing

 

Det seneste år har 86 procent af os gjort noget aktivt for at leve mere klimavenligt, viser en Epinion-undersøgelse lavet for DR. Og det gælder sikkert også dig. Vi er nemlig blevet meget mere opmærksomme på at mindske madspild, og nogle af os sælger ligefrem alt hvad de har og flytter ud i en skov. 

 

Men nogle mennesker gør bare lige lidt mere end de fleste. Mød Susanne, Karen Inger og Jennie. Tre vaskeægte klima-idealister.


Fødevareidealisten

Karen Inger Thorsen kan ikke lade være med at blande sig. Uanset om det handler om et barn, der græder, mænd i slåskamp eller de 540.000 tons mad, der årligt bliver til affald alene i Danmark. Hvis hun støder på noget i samfundet, hun synes er forkert, råber hun højt.


Da hun i foråret 2014 blev direktør for fødevareBanken, var det, som om jobbet opsummerede alt det, hun havde erfaret igennem sit arbejdsliv og i kraft af sit store samfundsengagement. FødevareBanken er en frivillig forening, der modtager overskudsmad fra blandt andre Aarstiderne, Arla og Irma, mens det stadig er inden for holdbarhedsdatoen, og fordeler det blandt samfundets socialt udsatte.


– Det er jo en rigtigt god ide, for vi tager fat på to problemstillinger, dels alt det mad-overskud, der er, og dels de mennesker, der har meget mindre end andre. Det får mig virkelig til at føle, at vi laver noget, der giver mening. Det er rigtigt vigtigt for mig.


Hun mener, at vi har et uetisk forhold til mad, især når så meget af den ender i skraldespanden. Men hun tror desværre, at det er de færreste, der har et klart billede af, hvad der er hjemme i køleskabet, når de skal handle til aftensmaden på vej hjem fra arbejde. Samtidig er vi som forbrugere forkælede og vil ofte have, hvad vi har lyst til lige her og nu.


– Det ville klæde os alle sammen, hvis vi havde lidt mere eftertænksomhed forbundet med det, vi gør. Og man kan absolut starte med sig selv og nøjes med at købe det, man har brug for, siger hun.


Karen Inger Thorsen mener, at der i dag er for få, der laver rigtig mad fra bunden, blandt andet fordi markedet byder på et stort udvalg af halvfabrikata og færdigretter, som gør det let at springe over, hvor gærdet er lavest i køkkenet.


– Jeg synes virkelig, det er ærgerligt, for jo mere maskinelt og fabriksagtigt landbruget bliver, des sværere bliver det også at forbinde det, man putter i munden med noget, der har været levende eller er blevet dyrket i jorden. Det, tror jeg, er en meget stor fejl, for vi ender med at leve af plastikmad, og det er hverken sundt for os eller for miljøet, forklarer hun.

Karen Inger Thorsen ser ikke bæredygtighed som noget, hun bevidst tænker ind i sin hverdag. Hun er vant til at tage cyklen oftere end bilen, og så er hun fra naturens side udstyret med en temmelig fotografisk hukommelse, når det kommer til indholdet i sit køleskab. På den måde undgår hun madspild.


– Jeg ser min gamle mor som et forbillede, for hun kan nærmest leve på en sten. Hun bruger ikke ret mange penge og smider ikke noget ud. Hun kan få et hvidkålshoved til at strække sig over lang tid. Man behøver ikke at have et kæmpe forbrug for at have et godt liv.


Selvom fødevareBanken kun er et lille skridt på vejen, er det et meget væsentligt skridt i den rigtige retning, mener Karen Inger Thorsen, som arbejder på, at foreningen også kan gå hen og blive bæredygtig økonomisk set.



– Hvis man er et idealistisk menneske som mig, så er man nødt til at tro på, at det har en indvirkning på andre mennesker, selvom fødevareBanken måske kun får en promille af alt den mad, der bliver smidt ud.

 

Interviewet bringes her som et uddrag. Læs resten af artiklen med de to andre klimaidealister Susanne og Jennie på Altfordamerne.dk

 

 


Flere nyheder...


European Federation of Foodbanks

© fødevareBanken 2015

|

Birkedommervej 31 - 2. sal, 2400  København NV

|

(+45) 31 21 00 29

|

info@foedevarebanken.dk | Sitemap

Design by Robert Gutke



kontrolrapport